LinkedIn Polls helpen je snel feedback te krijgen van je doelgroep

Yes, de polls zijn weer terug op LinkedIn. De polls waren jaren geleden verwijderd door LinkedIn, maar gelukkig zijn ze weer terug en hoe!
Via polls (opiniepeilingen) kun je snel je doelgroep vragen om mee te denken, te onderzoeken welke optie product of dienst het beste aanslaat of de mening over een bepaald onderwerp peilen.

Een LinkedIn poll opzetten is simpel
Een poll opzetten gaat heel simpel, je start een nieuw bericht en klikt op ‘create a poll’.

Je je kan maximaal 4 opties toevoegen bij de antwoorden. Mijn advies is om er 2 of 3 te gebruiken, bij 4 antwoordmogelijkheden krijgen mensen vaak keuze stress.
Verder kan je ook kiezen hoe lang je de poll openzet. Je kan kiezen tussen 1 of 3 dagen of 1 of 2 weken. Ik heb zelf gemerkt dat de eerste dag er heel veel gestemd wordt en daarna zwakt het al vrij snel af. Mijn advies is om de poll dus maximaal 3 dagen op te zetten.

Geef terugkoppeling over je LinkedIn Polls uitslag
Ook een goed argument om de poll maximaal 3 dagen open te zetten is dat mensen die hebben gestemd ook graag de uitslag willen weten. Vergeet dus niet na 1 of 3 dagen de uitslag te delen met je netwerk. Dat dit gewaardeerd wordt, zie je bij de comments is onderstaand bericht!

Zet LinkedIn Polls in om je netwerk op te warmen
Leuk zo’n polletje maar wat ga je er mee doen? De uitslag is simpel, gebruik de input om bedrijfsbeslissingen te nemen. Maar wat ik een veel belangrijkere vraag vind… Wat ga je met de mensen doen die hebben gestemd? Deze mensen hebben een interesse in jou getoond! Dit zijn potentiële klanten! Haal ze binnen! Hoe? Door het gesprek aan te gaan en naar hen te luisteren!


Maak per antwoordoptie een standaard berichtje. Iedereen die optie 1/2/3 heeft gestemd: stuur een berichtje om te bedanken en een verdiepingsvraag te stellen. De verdiepingsvraag heeft een relatie met het antwoord waarop zij hebben gestemd. Krijg je hier reactie op? Bepaal, afhankelijk van het antwoord, of je iemand kan helpen door bijvoorbeeld te attenderen op een blog wat je hebt geschreven of anders laat de conversatie doorlopen. Er komt vanzelf een haakje waarop jij een eventuele sale kan doen!
Maar echt heel belangrijk: ga het gesprek aan. En je zult echt verrast worden wat leuke en gave acties die hier uit voort kunnen komen. Hier ligt de kracht van LinkedIn, pak die kans! Ja uiteraard kost dit tijd, maar nieuwe klanten aan je binden en de relatie opbouwen met bestaande klanten kost nu eenmaal tijd. Besteed die tijd goed door te luisteren en niet te snel jezelf te willen verkopen.


Laat jij het mij weten als je een succesverhaal hebt door het toepassen van deze tactiek? Ik ben altijd benieuwd naar jouw ervaringen of tactieken met/op LinkedIn!

2 reacties

  1. Wat een fijne tip over de polls op LinkedIn. Vooral de tip over de navolging ervan is leuk. Want inderdaad de mensen hebben gestemd dus is het niet heel gek als je ze daarna nog benaderd. Niet zozeer voor sales maar meer voor het contact. Ik vind LinkedIn echt zo’n zakelijk netwerk en vind het dan lastig om juist die connectie te vragen. Maar zoals jij het in je tip aangeeft is het al een soort van warm contact. Leuk.

    • Hi Angelique, je zult verbaasd zijn welke leuke reacties je allemaal krijgt als je eea meer opvolgt via LinkedIn. Ja het is een zakelijk netwerk maar mensen doen nog steeds zaken met mensen en willen dus eerst die verbinding hebben met elkaar voordat er over gegaan kan worden naar een sale! Succes met experimenteren!

Reacties zijn gesloten.