Wel of geen externe link in je LinkedIn post plaatsen?
Ik zeg: nooit doen! Wat is de praktijk? Heel veel berichten op LinkedIn bevatten een externe link…
๐๐น๐ด๐ผ๐ฟ๐ถ๐๐บ๐ฒ
LinkedIn (het algoritme) houdt niet van berichten met een externe link. Het risico is groot dat jij via LinkedIn op een andere website komt en niet meer terug komt.
LinkedIn houdt ons liever zo lang mogelijk hier. Logisch toch?
๐ง๐ฟ๐ฎ๐ณ๐ณ๐ถ๐ฐ ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐๐ผ๐ฟ
Waarom wel een externe link gebruiken? Heel veel gebruikers zien LinkedIn als een traffic generator voor de eigen website. En daar verschil ik van mening!
Ik wil vooral zoveel mogelijk rendement halen. Als je meer websitebezoekers wilt? Ga aan de slag met SEO. Wil je persoonlijke verbinding met je klant? Wordt actief op LinkedIn.
Check mijn berichten en je ziet dat ik in 95% van de berichten geen externe link gebruik. De berichten met link zijn om af en toe te testen wat de resultaten zijn (en die zijn altijd schrikbarend bedroevend).
๐ฆ๐ป๐ฎ๐ฐ๐ธ๐ฎ๐ฏ๐น๐ฒ ๐ฐ๐ผ๐ป๐๐ฒ๐ป๐
Ik maak content waar de lezer gelijk iets aan heeft. En niet eerst hoeft door te klikken en dan ergens een blog of een vacaturetekst moet gaan lezen.
En als mensen geïnteresseerd zijn in mijn diensten dan nemen ze echt wel een kijkje op mijn website (mits je je contactgegevens op je Li-profiel goed hebt ingevuld :-))
๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐บ๐ถ๐ท๐ฑ ๐ฒ๐
๐๐ฒ๐ฟ๐ป๐ฒ ๐น๐ถ๐ป๐ธ
Als je een bericht post denk dan goed na over het volgende:
1) Wat wil ik bereiken met mijn post? Post jij om te โmoetenโ posten of post jij om daadwerkelijk in gesprek te komen?
2) Hoe kan ik de externe link vermijden? Wees creatief (vraag mensen je een DM te sturen, reactie in comment achter te laten zodat jij deze mensen de link persoonlijk kan toesturen)
๐๐ฒ๐ถ๐ ๐ผ๐ณ ๐ณ๐ฎ๐ฏ๐ฒ๐น?
En nee lieve allemaal; een externe link onder in de comments plaatsen of je bericht achteraf bewerken? Het zijn allemaal fabels, welke in verschillende podcasts door LinkedIn zelf worden ontkracht!