Stories zijn vooral een goed medium om jouw netwerk een kijkje achter de schermen te geven. De berichtjes zijn maar 18 seconden (en video’s 20 seconden) zichtbaar zijn. Omdat ze ook binnen 24 uur weer worden verwijderd, is dit ideaal voor ‘snackable’ content. Onderwerpen die je niet de moeite waard vindt om in je tijdlijn te delen, maar informatie die wél leuk is om te delen. Je kan meer persoonlijkheid toevoegen via deze optie.
Je kunt videootjes plaatsen, maar je kan ook een foto plaatsen. Het bewerken van de foto’s en video’s is echt nog wel heel minimaal (zeker als je dit vergelijkt met Instagram).
Het maken van Stories is heel makkelijk, je opent de app op je mobiele telefoon en klikt op je eigen foto met plusje:
Optie om Stickers toe te voegen
Je gebruikt een foto of video door op het icoontje van afbeeldingen te klikken. Daarna kun je nog tekst toevoegen en ‘stickers’. De stickers zijn grappige plaatjes om je de aandacht van de lezer te prikkelen. Onder de optie Stickers kun je ook andere mensen taggen in je bericht (@ mention). Zelf vind ik de plaatjes niet helemaal passen in de zakelijke context’, maar dit is natuurlijk weer heel persoonlijk. Mijn tip: denk vooral bij het gebruik: welke waarde voeg ik toe en waar zit mijn doelgroep op te wachten?
Tekst toevoegen aan je LinkedIn Stories
Ik vind zelf de tekst als optie op LinkedIn echt niet om aan te zien! Ik bewerk mijn foto’s dus eerst in Canva of via Instagram. De roze tekst heb ik toegevoegd via Instagram. De blauwe tekst is de tekstoptie van LinkedIn. Vooral die blauwe rand rond het tekstvlak maakt het heel druk en schreeuwerig. Als je een sticker of tekst hebt toegevoegd aan je Story die je toch niet wilt gebruiken, dan sleep je die tekst naar de prullenbak.
Als je klaar bent met de bewerking, dan klik op je ‘share’ en je story verschijnt boven in de app. Je kunt nu zien wie jouw story heeft bekeken. Mensen kunnen direct reageren op de story en deze reactie komt binnen in je LinkedIn Inbox (DM).
Ideeën hoe je LinkedIn Stories kan inzetten
Je kan stories voor de volgende zaken gebruiken:
- Ideale manier om te leren vloggen, neem elke dag 1 videootje op en aan het einde van de maand is spreken voor een camera geen probleem meer voor jou!
- Een dag in het leven van ….
- Kantoor laten zien
- Quotes/plaatjes met inspiratie
- Mensen uit je netwerk een podium geven
- Grappige situaties uit je werk delen
- Praktische tips
- Klant bezoek
- Verslag van een (offline) event waar je aanwezig bent
- Nieuwe medewerkers voorstellen
Stories: wel of geen succes?
Zelf ben ik een gematigde voorstander van Stories. Het geeft veel mensen de mogelijkheid om op een creatieve manier een kijkje in de keuken te geven. Dat kan er voor zorgen dat LinkedIn minder ‘saai zakelijk’ overkomt. Het toevoegen van je eigen creativiteit is iets wat op vele andere platformen al wel mogelijk is en daardoor ook een veel gehoord tegenargument is. Steeds meer platformen beginnen meer op elkaar te lijken.
Ik denk niet dat het goed is al je Stories van Instagram zomaar te kopiëren naar je LinkedIn Stories. Denk heel goed na wat je op welk platform wilt bereiken. Zit mijn doelgroep op LinkedIn te wachten op mijn Morning Routine? Nee, het grote deel zeker niet. Voeg dus Stories toe die waarde toevoegen voor jouw LinkedIn doelgroep. Wat ik wel op LinkedIn zou delen zijn klantafspraken, een foto met sneak preview naar je nieuwste blog, een goede boek wat je hebt gelezen, herhalingen van je aanbod of een leuke vlog over iets wat jou (zakelijk) bezig houdt.
Vind je Stories niet leuk? Post ze niet zelf en bekijk ze ook niet van anderen. Kies de onderdelen van LinkedIn die voor jouw werken en de overige opties laat je over aan anderen?
Jouw mening telt!
Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over deze nieuwe optie. Heb je al zelf Stories geplaatst? Wil je het wel, maar weet je niet hoe je dit het beste kan inzetten? Kijk je vaak naar Stories van andere contacten? Leuk als je hieronder een reactie achterlaat!